Organizațiile nonguvernamentale (ONG) de protecția consumatorilor franceză Bloom și europeană Foodwatch au denunțat, marți, într-un raport, că tonul din conserve este larg contaminat cu mercur, substanță nocivă pentru sănătate.
ONG-urile le cer comercianților și puterilor publice „să ia măsuri de urgență”, inclusiv o scădere a limitelor autorizate, potrivit AFP, citat de news.ro.
Tonul la conservă, contaminat cu mercur
Studiul s-a realizat pe 148 de cutii de conserve în Franța, Germania, Anglia, Spania și Italia, iar în urma acestuia a rezultat că 100% dintre cutii sunt contaminate cu mercur, potrivit anchetei realizate de ONG-ul Bloom.
Asociația spune că peste o cutie din două depășește limita maximă de mercur stabilită în cazul altor specii de peste, de 0,3 mg/kg.
„Nivelurile maxime de mercur din ton în vigoare în prezent în Europa au fost stabilite în funţcie de nivelul contaminării constate a tonului şi nu în funcţie de pericolul pe care-l reprezintă mercurul pentru sănătatea omului, pentru a se asigura vânzarea a 95% din ton”, a arătat Bloom.
La ce pericol se expun consumatorii
Organizația Mondială a Sănătății (OMS) clasează mercurul drept una dintre cele mai îngrijorătoare zece substanțe pentru sănătatea publică.
În ocean, mercurul se amestecă cu bacterii şi se transformă în metilmercur, un derivat şi mai toxic, care afectează grav sistemul nervos central, mai arată sursa citată anterior.
„Mercurul elementar şi metilmercurul sunt toxice pentru sistemele nervoase (…). După expunere, pot fi observate tulburări neurologice şi comportamentale”, precizează OMS.
Marca Petit Navire din Franța este criticată pentru faptul că pe cutii este afișat un conținut de mercur de 3,9 mg/kg, iar în acest context ONG-urile denunță „un adevărat scandal de sănătate publică”, cerând măsuri de urgență în acest caz.
ONG-urile cer Comisiei Europene să se alinieze în privința nivelului maxim cel mai strict pe care l-a stabilit în cazul altor specii de pește.
„Cerem ca puterile publice să consolideze reglementarea şi, fără să aştepte, ca distribuitorii să nu mai comercializeze decât produse sub pragul cel mai protector”, rezumă directoarea de campanii a Foodwatch, Camille Dorioz.